Miloš Popovič

Rok 2001

Pri pohľade na foto z minulosti by málokto povedal, že o niekolko rokov bude z teba maratónec, a nie hociaký. Viem, že sa ti pred rokom podarilo zabehnúť maratón vo fantastickom čase 2hod. 40 minút, Týmto výkonom si sa zaradil medzi najlepších maratóncov na Slovensku. Rád by som ti položil zopár otázok.

Ako si sa dostal k behaniu a ako dlho už behaš ?
Úbytok testosterónu môjho vykastrovaného psa spôsobil, že zacal prudko naberať na váhe .Naordinované mal dlhé prechádzky a ja som sa v ňom videl(body index). Postupom času bol krok čoraz rezkejší a nakoľko mal pes tendenciu behať(hyperaktivita) zaradil som indiánsky beh(les,trail).Priamo úmerne k strateným kilogramom sme navyšovali kilometráž.(už v kondícii s postavou atléta si zvykol v lese na 5 minút odbehnuť, no vždy sa pripojil))Neskôr som nakúpil aj bežecké veci. Prekladal som to bicyklom v kopcoch na všetky strany od kojšovskej holi.

Robiš pred behom, alebo po behu nejaký štrečing, nejaké kompenzačné cvičenia ?
Vyvažovacie,kompenzačné, core(jadro)stabilizačne cvičenia, vrátane power-silovej jogy ,a stretchingu na vyrovnávanie svalových disbalancií ma napĺňajú rovnako ako beh, a mimo vplyvu na prevenciu zranení sa pozitívne premietajú aj do výkonnosti(u mna to platí) t.j.urychľujú regeneráciu, uvoľňuju duševné i fyzické napätie rozprúdením energií a tekutín(lymfa).V neposlednom rade vyrovnavajú krížne sily spôsobené posťahovanými svalmi.Treba sa poznať a vedieť, kde šahnúť.

Koľko si vážil v tom čase ked si nebehal, nešportoval ? Koľko si zhodil a ako sa ti to podarilo? Nebojiš sa že opäť priberieš ?
Robil som celodenné cyklotúry, pravidelne aj 2-3krát týždenne..na kojšovku…dole do Perlovej doliny..na Kloptan ,do Prakovic cez Kojšovku…do Idky…všade. V najväčšej prosperite som mal 92kg.V sučasnosti vážim 66-70kg. Je možné, že priberiem. Akceptujem to a adaptujem na iné športové aktivity, podľa možnosti.

Pamataš si kedy prišiel u teba zlom, výkonnostné zlepšenie ? kedy si cítil že je z teba iný, lepší bežec ?
Prvý maratón v Blave 2014,za 2:54 ma nakopol. Dovtedy som nemal ambície byť progresívny(cielene behám od 1/2 r.2013))Trochu som zabral, som zvedavý,čo to dá.Už som spokojný 😀 … .testosterónu ubúda.(44r.)

Kedy si dosiahol prvý významnejší úspech ?
5.miesto (3.miesto v kategórií M40) na maratóne v Rajci ,ale aj iné 3.miesta v M40,v rámci etablovaných maratónov na Slovensku.

Ako vyzerá tvoj jedálniček pred maratónom ?
V priebehu roka nefičím na klasickej vytrvaleckej vysokosacharidovej strave, skôr pravý opak, takže v konečnej fáze maratónskej prípravy viem efektívnejšie pracovať a náložiť s cukrom. Dôležitá je dlhodobobá stratégia, ešte dôležitejšia taktika na konkrétny pretek.s vlastnými špecifikami.

Ako prekonávaš krízu počas maratónu ?
Nemávam tieto stavy(naraz do zdi a pod.), taktika je vopred stanovená a snažim sa behať to, na čo mám…poprípade zdravo zariskovať.

Čo ťa na behaní baví ? Nepripadá ti dlhé behanie niekekedy nudné, monotónne ?
Od toho je zmena tempa, profilov, povrchu aj dĺžky tratí, resp. občasná zmena prostredia. Jednostrannú zaťaž je vhodne kompenzovať širším záberom vhodných aktivít (napr.bicykel-hory,plávanie)

Ako vyzerá momentálne tvoja zimná priprava ?
Zimne(slabé) nabehávanie objemov(cca 400-450/mes) pomaly završujem prechodom do prípr. predmaratónskej fázy.Som o 2kg ťažší,čo sa negatívne odzrkadlilo na požadovaných intervalových tempách.V príprave akýkoľvek výraznejší pokles váhy je väčinou kontraproduktívny.

Vedieš si štatistiky kolko km mesačne, týždenne nabehás ?
Na rozdiel od predchádzajúcej generácie, ktorá nabehávala v objemovej, ale aj predmaratónskej príprave cca 600-1000 km/mes, teda behávali vyslovene na výkon, ja preferujem umiernenejší prístup k behaniu, apriori za účelom viacmenej zábavy a prosperity v zdraví,o čom vypovedá mojich mesačne natočených len 400-450km.Pokiaľ to postačuje na dobrý maratón okolo 2:40, som nadmieru spokojný a prekvapený 🙂 Vzhľadom na špatnú východziu pozíciu,(body index v začiatkoch), ďalej značne neskorý vek začiatku behania(žiadny rýchlostný základ na krátkych distanciach v doraste) a obmedzený počet pokusov i času, som s osobákom zmierený a veci vidím reálne(beruc do úvahy svoj vek,pokles hladiny testosteronu, ale aj časovo limitovanú promptnosť regenerácie, navyše pracujem na zmeny).

Majú v tvojom tréningu miesto aj intervalové behy?
V príprave niečo natočím, podľa chuti. Kilometre.som si nikdy neznačil (v hlave,zhruba), tepy si nemeriam.(čo by nebolo od veci pre určenie správných tréning temp i rovnomerného zaťaženia, odhalenie nástupu choroby, pretrénovania a pod.)

Mal si nejaký treningovy výpadok odkedy behávaš, nejaké vážnejšie zranenia ?
Naučil som sa predchádzať, včasne diagnostikovať a v zárodku odstranovať bežné neduhy, sko plantárna flexia, achilovky, ostrohy, krížne kolenné vazy.(často počúvam o problemoch s krajčír.svalom alebo aj vonkajším napínačom-tensor fasc.lat.) ktoré vznikaju hlavne následkom pôsobenia kríž.síl zanedbavanim stretchingu

Maš osobného trénera ? Behávaš podľa tréningových plánov alebo preferujes volnejšie tréningy ?
Myslím,že už nepotrebujem .. 😀

Čo by si poradil maratóncom, ktorí tvrdo trénujú ale nedosahujú adekvátne výsledky vzhľadom k vynaloženému úsiliu a odbehnutým kilometrom?
Aby zbytočne netlačili na pílu. Obeta je pomerne velká počnúc disciplínou (ďalej možné riziko pretrénovanosti, definitívne narušenie hormonálnej rovnováhy, cukrovka etc) a výsledky neisté, profit de facto žiadny. Forma krátkodobá a pominuteľná.. 😀 .Takže pohoda a joging-hlavne mladšie ročníky 🙂

Zaujímajú ťa okrem maratónu aj iné behy ? Aké sú tvoje ciele do budúcna ?
Nemam žiadné ambície(po zenite)..snad v budúcnosti zabehnúť Tatranskú šelmu a Nízkotatranskú stíhačku (iba raz)

Čo by si chcel absolvovat toho roku, máš už nejaké behy poznačené v kalendári ? Prídeš si zabehnúť 9. apríla Furčiansky maratón ? Radi by sme ťa videli na štarte, bol by si najväčší favorit na víťazstvo.
Behávam krátku dobu, tak by som chcel stihnúť z každého rožku trošku. Aj furčiansky. No zberateľom maratónov rozhodne nebudem 🙂

[Odkaz na bežecké tabuľky]

Niekoľko fotiek ako vyzeral Miloš v čase keď nebehal, nerobil žiadny šport a ako sa zmenil po tom ako začal behať

Odporúčané články